Strafföreläggande

Hej. Jag är nyfiken på eventuella nackdelar med att neka ett strafföreläggande. Tillkommer det eventuellt högre kostnader än bötern man blivit dömd till? Kan straffet ändras (läs höjas)? Finns det några andra nackdelar än att det prövas igen?

Vet att det är låg chans att åklagaren skulle droppa fallet. I övrigt är fallet solklart med 4-5 trovärdiga vittnen. Även om brottet är en riktigt skitgrej som man helst inte skulle bli registrerad i brottsregistret för.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den process som följer efter att någon misstänks ha begått ett brott regleras i Rättegångsbalken, (RB), som du finner här.

Strafföreläggande är ett sorts alternativ till åtal, Åklagaren skickar då hem ett föreläggande som när det skrivs på innebär att den misstänkte erkänner gärningen. Också den föreslagna påföljden (böter, villkorlig dom eller en kombination av dessa) erkänns. Därmed är den misstänkte ”dömd” till detta brott, men slipper inställa sig vid domstol. Detaljerade regler om hur ett strafföreläggande genomförs i praktiken hittar du i 48 kap RB.

Det finns många fördelar med att erkänna ett strafföreläggande istället för att behöva ta målet till domstol. Hela processen går fortare, ofta kan det vara skönt för den misstänkte att få saken ur världen. Du vet vad du döms för, i en framtida rättegång kan straffet komma att bli hårdare. Dessutom blir strafföreläggande oftast billigare för både staten och den misstänkte. Detta eftersom du vid en fällande dom i domstol kan tvingas stå för en del av rättegångskostnaderna (vissa kostnader subventioneras dock av staten, beroende på hur stor din årsinkomst är). Rättegångskostnader för en dömd tilltalad regleras främst i 31 kap 1 § RB. Nackdelen är givetvis att du erkänner brottet och därför inte får en chans att bevisa din eventuella oskuld. Du bör vara medveten om att även ett strafföreläggande leder till en markering i brottsregistret.

Dock låter det på din fråga som att bevisningen är ganska betungande och om utsikterna för en friande dom inte är så stora, rekommenderar jag att godkänna strafföreläggandet. Du vet då vad du döms för och det är både snabbare, mindre mentalt krävande samt billigare än att uthärda en lång domstolsprocess.

Vill du läsa mer om strafföreläggande kan du kika in på Åklagarmyndighetens hemsida, vilken du finner här.

Emilia OhlinRådgivare