Strafföreläggande

Hej! Jag blev tagen med narkotika i kroppen en utekväll och fick åka in och göra kisstest. Fick en lapp med ett datum då jag skulle få mitt strafföreläggande, det är en vecka sedan. Hur länge ska jag behöva vänta? Var cirka en månad sedan jag blev tagen. Kan jag ha sån tur att de bara ville skrämma mig och lät mig komma undan denna gången?

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först tänkte jag kort beskriva vad ett strafföreläggande innebär och sedan berätta om hur länge du kan komma att få vänta för besked.

Strafföreläggande:
Vid en förundersökning där åklagaren anser att det finns tillräckliga bevis för att brott begåtts kan åklagare välja att meddela ett strafföreläggande istället för att väcka åtal. Detta innebär att ett åtal inte väcks och att saken inte heller tas upp i rättegång, däremot antecknas det precis som åtal i belastningsregistret. Se 48 kap. 4 § Rättegångsbalken.

Huruvida åklagaren låter dig komma undan kan jag tyvärr inte svara på då mycket beror på hur mycket åklagaren kan bevisa.

Mer att läsa om strafföreläggande hittar du på åklagarmyndighetens hemsida, här.

Hur lång tid får man vänta?
Ditt svar på strafföreläggande skickas till åklagarmyndigheten. Efter detta ska rätt åklagare få ärendet på sitt bord och avgöra ifall de ska väcka åtal eller inte. Efter detta ska åtal väckas till tingsrätt genom att en stämningsansökan skickas dit. Slutligen ska tingsrätten ta ställning till stämningsansökan och avgöra om tid för förhandling.

Exakt hur lång tid detta tar är svårt att svara på då det är flera parter inblandade. Myndigheter såsom åklagarmyndigheten samt tingsrätt ska handlägga ärenden så snabbt som möjligt. De ska sträva efter effektivitet.

Rätten ska bestämma tid för förhandling så snart som möjligt enligt 45 kap. 14 § rättegångsbalken och åklagarmyndigheten ska arbeta effektivt enligt 4 § förordning med instruktion för Åklagarmyndigheten.

Jag är medveten om att det kan vara jobbigt att inte veta när man kommer få besked. Ett tips är att kontakta åklagarmyndigheten för att se om de kan ge någon ungefärlig tid på hur lång tid det brukar ta. Hur du får kontakt med myndigheten hittar du här.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare