Strafföreläggande vid snatteri

Hej, jag blev tagen för snatteri, 349kr. På plats förnekade jag brottet men har valt att erkänna via den bifogade erkännandeblankett som skickades i samband med ärendet från tingsrätten där jag samtidigt godkände deras beslut om 40 dagsböter a 90 kr. Hur stor är sannolikheten att det ändå blir huvudförhandling?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du har skrivit på verkar vara ett strafföreläggande. Det skriver man vanligtvis på vid snatterier (eller andra mindre brott där straffet blir böter) och då behövs det inte en rättegång. Se 48 kap. 4 § rättegångsbalken. Alltså finns det inget skäl för rättegång i ditt fall.

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare