Strafföreläggande vid snatteri

Hej, jag blev tagen för snatteri, 349kr. På plats förnekade jag brottet men har valt att erkänna via den bifogade erkännandeblankett som skickades i samband med ärendet från tingsrätten där jag samtidigt godkände deras beslut om 40 dagsböter a 90 kr. Jag är kallad till huvudförhandling, men på lappen om erkännande stod det att det vanligtvis inte te blir så om man erkänner. Hur stor är sannolikheten att det ändå blir huvudförhandling?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Istället för att gå till rättegång kan åklagaren vid mindre allvarliga brott besluta om ett strafföreläggande. Strafföreläggande innebär att den misstänkte skriver under en blankett och erkänner sig skyldig till brottet. Om du inte vill skriva under strafföreläggandet blir det troligtvis rättegång istället. Då du erkänt brottet blir det alltså ingen rättegång. Se mer om strafförelägganden i 48 kapitlet rättegångsbalken, här.

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare