Straffskala ringa stöld

Hej! Jag har en vän som hon hade tyvärr tjuvat två par byxor från Stadium och blev fångat av polisen. Men byxorna tog tillbaka personalen i stadium. Därmed har hon fått ett brev som kallar henne till domstol. Jag vill veta att vad finns straff för henne eller vad kommer det hända med henne. Och det var hennes första gång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Utifrån den information jag fått så förstår jag frågan som att du vill veta hur stort straff din vän kan komma att få för att ha stulit 2 par byxor.

Eftersom jag inte vet värdet på byxorna kommer jag att utgå från att deras värde var lågt. I och med att det som tagits har ett ringa värde, bör din vän vara åtalad för brottet ringa stöld, 8 kap 2 § brottsbalken. Ringa stöld har en straffskala på böter upp till 6 månaders fängelse. I och med att din vän är förstagångs förbrytare och om din vän är under 21 år, så finns det mycket som talar för att brottet endast kommer att straffas med böter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare