Straffvärde narkotikabrott

Hejsan!

Jag beställde 25st ecstasy tabletter som innehåller 150mg MDMA på internet, men ist för ett paket i brevlådan fick jag besök av polisen som hade lyckats fånga upp försändelsen.

Tidigare har jag straffats för grovrattfylla men är annars ostraffad.

Min fråga är vad man kan förvänta sig för straff vid den mängden?

Lawline svarar

Hej! Regler om straff för narkotikabrott återfinns i Narkotikastrafflag (1968:64). I 1 § radas upp vilka typer av handhavanden med narkotika som är straffbara. Ecstasy är definitivt att räkna som narkotika vilket innebär att 1 § gör sig tillämplig. I det här fallet blir det dessutom fråga om vilken eller vilka av punkterna 1-6 som det blir fråga om: det kan både röra sig om ett överlåtelsefall eller eget brukande. Detta beror på vad åklagaren anser sig kunna bevisa. Överlåtelsefallen anses vara allvarligare än fallen som avser eget brukande. I RH 2001:61 ansågs överlåtelse av 94 ecstasytabletter som ett brott av normalgraden, jmf 3 § om grovt brott. I det här fallet torde det därför vara fråga om ett narkotikabrott av normalgraden, att det bedöms som ett ringa brott är osannolikt, jmf 2 §.

Narkotikabrott är ett s.k. artbrott vilket medför att det, förutom i ringa fall, bör föranleda fängelsestraff, jmf NJA 1997 s. 522. Vad straffvärdet eventuellt blir i ditt fall är väldigt svårt att säga då det beror på dels vilken p. i 1 § domstolen anser är för handen och dels andra personliga omständigheter såsom ålder, jobb osv. Att du tidigare har blivit dömd för grov rattfylla kan också påverka bedömningen. I en dom från HD den 5 december 2012 (B-5571-11) kom HD fram till att straffvärdet för innehav av 50 tabletter ecstasy och 0,14 g amfetamin, av vilket han givit 5 av tabletterna till bekanta, var "fängelse i något mer än 14 dagar". Efter straffmätningen i det fallet kom HD fram till att en villkorlig dom förenad med böter var den rätta påföljden. Detta fallet kan ge lite ledning för hur en tingsrätt torde bedöma ditt fall. Dock måste jag än en gång reservera mig: olika omständigheter som skiljer fallen åt kan få betydelse vilket kan göra att ditt fall bedöms på ett annat sätt.

Hoppas du är nöjd med mitt svar!

Mattias VilhelmssonRådgivare