Studentvisum i Australien trots ringa narkotikabrott?

Hej jag funderar på att åka och studera i Australien men har ett problem jag har ringa narkotika brott för nästan fem år sen snart kmr jag in?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som kan vålla problem är att du vid ansökan om studentvisum för studier i Australien behöver bifoga ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Detta är sedan en av flera faktorer som påverkar bedömningen av din ansökan.

Hur länge ett brott finns med på ett utdrag ur belastningsregistret beror på vilken straffpåföljd man fick. Om fängelse finns det kvar i 10 år efter frigivningen. Om böter finns det kvar i 5 år efter domen (se 17 § lagen om belastningsregister). Efter detta försvinner uppgiften från belastningsregistret. Förutsatt att inte några fler brott tillkommit under tidsperioden (jfr 18 § lagen om belastningsregister).

I ditt fall rör det sig om ringa narkotikabrott, vilket kan ge böter eller fängelse i högst sex månader (2 § narkotikastrafflagen). Om du fick böter kommer alltså uppgifterna om brottet att försvinna från registret om bara några månader, och därefter inte synas på ett nytt utdrag. I så fall kan det vara en god idé att vänta med utlandsstudier till denna tid gått, för att öka chanserna att få studentvisum. Notera dock att en helhetsbedömning alltid görs, vilket betyder att om allt annat ser mycket bra ut kan du ändå ha möjlighet att erhålla studentvisum. Mer än så är svårt att säga utan att veta övriga omständigheter i ditt fall.

Du kan läsa mer om ansökan om studentvisum i Australien här på inrikesdepartementets webbplats.

Lycka till! Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare