Substitution

Tjena min pappa har en skuld på runt 60000kr och jag kommer om 4-5 månader få en skuld på runt 400000kr är över 18år och vuxen finns det någon möjlighet att min pappa kan ta över min skuld ärva den på något sätt skulden är hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det går att överlåta sin skuld till en annan gäldenär (s.k. substitution eller gäldenärsbyte). Det krävs dock att borgenären, dvs. den du är skyldig pengar, godkänner överlåtelsen. Naturligtvis kommer en borgenär bara godkänna substitution om chanserna att få betalt ökar. I annat fall får du dras med skulden själv. Detta följer av principen att avtal ska hållas.

Din pappa kan också gå i borgen för din skuld. Det betyder att borgenären kan kräva honom på betalning för din skuld, men han kan också kräva dig på betalning precis som vanligt. Vem borgenären väljer att kräva på betalning beror likt ovan på vem av er som kan antas ha bäst betalningsförmåga.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare