FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/01/2021

Suppleants ansvar om ensam styrelseledamot avlider?

Hej är suppleant i ett aktiebolag som har en ledamot som även är Vd. Vad händer om Vd avlider, blir jag som suppleant ledamot automatiskt och övertar ansvaret för aktiebolaget ?.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Situationen regleras i aktiebolagslagen (ABL). Som jag tolkar din fråga finns det endast en ledamot men större delar av mina resonemang är tillämpliga även ifall det finns fler än en.

Som suppleant träder du bara in i rollen som ledamot ifall den som egentligen inte är styrelseledamot inte kan göra detta. Att personen dör utgör uppenbarligen ett sådant fall. Detta betyder att du likställs med den ordinarie ledamot, både vad gäller rättigheter och skyldigheter (ABL 8:3 2st j. NJA 1994 s 664). Alltså måste du sköta bolagets angelägenheter, vilket sker under skadeståndsansvar (ABL 8:4 j. 29:1). Det finns fler skyldigheter som tillfaller styrelsen men dessa är de mest centrala.

Det sagda innebär dock inte att du "blir" ledamot utan du är endast en temporär ersättare innan en ny kan utses. Ifall situationen uppstår måste du kalla aktieägarna till bolagsstämma så att dessa kan utse en ny ledamot (ABL 8:8). Sker inte detta kommer bolaget likvideras, det är nämligen ett krav att det ska finnas minst en ledamot (ABL 8:1 j. 25:11 1st 1p).

Eftersom den enda ledamoten även är VD ligger det nära till hands att anta att det rör sig om ett s.k enmansbolag, dvs ett aktiebolag med en ägare som även styr bolaget. Jag kan då tillägga att aktier, likt all annan egendom, ärvs. Om inget testamente finns kommer det därmed troligtvis vara personens make eller barn som är aktieägare och alltså ska kallas till bolagsstämma (jfr ÄB 2:1 j. 3:1).

Det korta svaret är alltså att du tar över ansvaret och likställs med en ledamot men bara tills dess att en ny ledamot utses. Jag hoppas du fått svar på dina fråga, har du följdfrågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare