Surfplatta slutar fungera under garantitiden

Jag köpte en produkt(surfplatta) som slutade fungera efter ett tag av ett fel som jag inte kände till. Skärmen slutade fungera och "kretskortet" i plattan var tydligen sönder. Jag har aldrig någonsin tappat produkten, slagit den eller öppnat den, så jag anser att felet kommer från produktion. Jag har fortfarande garanti på produkten och skickade den till service men dom säger att felet kommer från min sida även fast dom inte har någon bevis på att jag har utför någon skada mot den och dom vägrar reparera med garantin. Vi är i tvist och jag valde att anmäla till ARN. Finns det någon lag som säger att jag har rätt för kompensation på grund av fel i varan som jag inte borde känt till ("produktionsfel eller något")?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller köp mellan privatpersoner och näringsidkare är det konsumentköplagen (KKöpL) som är tillämplig, och det är därför även hit jag kommer hänvisa mina svar.

I mitt svar kommer jag först gå igenom vem som ansvarar för varan, s.k. "risken för varan" för att sedan gå in på vad som avses med fel i varan. Till sist kommer jag in på bevisning och hur en garanti kan påverka bedömningen. Det hela sammanfattas sedan kort i slutet.

Risken för varan

En viktig tidpunkt är då risken för varan går över på dig som köpare. Det är den som bär risken för varan som också är den som behöver stå för kostnaderna vid skador. Risken går över på dig som köpare vid avlämnandet, alltså den stunden du får surfplattan (8 § KKöpL). Därmed stod du risken för varan när den gick sönder.

Fel på varan

Fel på varan anses föreligga om den på något sätt avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta eller om den i övrigt inte går att använda till det ändamål den är avsedd för (16 § KKöpL). Att den slutar fungerar är självklart att anse som ett sådant fel. Bedömningen om huruvida fel föreligger ska dock göras då den avlämnas (20 § 1 st. KKöpL). Säljaren svarar dock för fel som fanns vid avlämnandet, även om dessa visar sig först senare (s.k. fel in nuce) (20 § 1 st. 2 men. KKöpL).

Bevisningen

Som du redan är inne på i din fråga kommer det hela till att bli en fråga om bevisning, alltså huruvida du kan bevisa att felet förelåg vid avlämnandet eller om säljaren kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet. Eftersom detta är en svår sak att bevisa kommer förmodligen ingen av er kunna göra sannolikt att den har rätt. Problemet löses då med s.k. bevisbörda.

Säljaren har alltid bevisbördan de första sex månaderna. Det innebär alltså att fel som visar sig inom 6 månader från köpet antas ha funnits vid avlämnandet och således är säljarens ansvar så länge inte säljaren kan bevisa något annat (20a § KKöpL). Efter 6 månader är det du som köparen som ska bevisa att felet förelåg vid avlämnandet.

Du nämner dock i din fråga att säljaren även lämnat en garanti som fortfarande gäller. Har säljaren lämnat en sådan garanti har han bevisbördan under hela den tidsperioden. Det innebär att det är säljaren som ska göra sannolikt att felet uppkommit på grund av din misskötsel eller en olyckshändelse (21 § KKöpL). Kan inte säljaren bevisa detta föreligger fel i varan och du har du rätt till en ny produkt, reparation eller prisavdrag (22 § KKöpL).

Sammanfattning

Eftersom säljaren har lämnat en garanti är det säljaren som ska bevisa att felet uppkommit pga. din misskötsel eller olyckshändelse. Kan säljaren inte göra detta har du rätt till prisavdrag, en ny produkt eller reparation.

Jag hoppas din situation löser sig och att du fått svar på din fråga.

Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller kontakta oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare