FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/11/2019

Surrogat för enskild egendom?

Är allt jag har köpt för ärvda medel min enskilda egendom?

Gäller det även eventuella smycket jag givit min hustru?

Vi har skilt oss och skall göra en bodelning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enskild egendom behandlas i äktenskapsbalken (ÄktB). Vad som anses vara enskild egendom regleras i 7 kap. 2 § ÄktB som säger att egendom är enskild via ett äktenskapsförord som är det vanligaste sättet. Det kan också vara enskild egendom om det är ärvt genom testamente med villkor att det ska vara enskild egendom eller även vid gåva med ett sådant villkor.

Enligt den 6 punkten i samma paragraf så är även surrogat för sådan egendom, alltså egendom som trätt in istället för just den egendomen även den enskild. Exempelvis om man ärver ett smycke som ska vara enskild egendom och sedan säljer det och köper en telefon för pengarna så är telefonen surrogat och även den enskild egendom.

Allt du köpt för ärvda medel är alltså inte enskild egendom eftersom det krävs att det är villkorat i ett testamente för att det ska vara enskild.

Skulle du ha ärvt ett smycke som enskild egendom och sen ger det som gåva till din fru, med gåvobrev och liknande skulle det troligtvis sluta vara enskild egendom och istället vara giftorättsgods. Skulle hon bara använda det och du inte har gett henne det som en riktig gåva så är det fortfarande din enskilda egendom om det var föreskrivet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare