Svensk skilsmässas giltighet i USA

Hej!

Jag gifte mig i USA. Flyttade hem utan make till Sverige. Registrerade giftermålet i Sverige för att sedan göra en skilsmässa som blev godkänd av svensk domstol. Nu vill jag registrera skilsmässan i USA för att den ska vara giltig där också. Jag har talat med "Records Office" i USA och det går bra att skicka in papperna för registrering. MEN, nu undrar jag, är det verkligen så simpelt att få min skilsmässa giltig i USA? Behöver inte en amerikansk domare titta över papperna och giltigförklara det? Kanske görs det och att jag inte fick den informationen av "Records Office". Med er hjälp kan jag i så fall ställa dem rätt fråga.

Jag är jätte tacksam för er hjälp att hitta i djungeln. Tack!

"Records Office" är en del av delstatens county clerk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap och äktenskapsskillnad, det vill säga skilsmässa, som ingåtts utomlands regleras i Sverige i lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL). I Sverige brukar beslut om äktenskapsskillnad som meddelats i en annan stat gälla, om det förelåg skälig anledning att talan prövades i den främmande staten (3 kap. 7 § IÄL).

Vad som gäller i andra länder regleras dock inte av svensk rätt, och reglerna kan se annorlunda ut. I USA brukar giftermål och skilsmässa generellt hanteras av delstaterna. Det finns inga traktat mellan USA och något annat land som innebär att USA alltid måste erkänna det landets beslut om äktenskapsskillnader. Generellt sett brukar beslut om äktenskapsskillnad erkännas även i USA:s delstater, så länge båda parter har fått varsel om målet och har haft möjlighet att uttala sig under målets gång. Den svenska juridiken ger alltså inget direkt svar på exakt hur du går tillväga för att få igenom din äktenskapsskillnad, bara att den troligtvis kommer godkännas. Har du talat med en amerikansk myndighet råder jag dig att i första hand agera efter deras råd, de ska ju veta hur det går till. Vill du ha ett helt säkert svar bör du be om ett förtydligande från den myndighet du vänt dig till, eller alternativt vända dig till en amerikansk jurist och fråga hur förfarandet går till i praktiken samt vad du måste göra för att sätta det i rullning!

Jag ber om ursäkt för att jag inte kan ge dig ett definitivt svar på din fråga, men hoppas att du ändå fått någon klarhet i den. Har du någon annan fundering är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Mathea SantessonRådgivare