Svenskt medborgarskap och svenskt pass

Hej

Jag är Från Bulgarien har bott i Sverige i 8 år.

Blir jag automatiskt svensk medborgare ?

Kan jag få ett svenskt pass nu eller måste jag söka svenskt medborgarskap först. ?

Mvh Mehmet

Lawline svarar

Hej

För att kunna bli svensk medborgare måste man göra en ansökan om detta, vilket kan göra via Migrationsverket. Det ställs vissa krav för att kunna bli svensk medborgare. Först och främst måste du ha fyllt 18 år och ha permanent uppehållstillstånd, uppehållsrätt eller uppehållskort. Dessutom måste du kunna styrka din identitet (namn, tid för födsel och medborgarskap). För att göra detta kan du visa upp ett pass från ditt hemland, visa ett identitetsdokument eller ta med dig en släkting som intygar din identitet, det vill säga garanterar att du är du.

Ett annat krav är att du har uppfyllt kraven för hemvist, det vill säga att du har bott i Sverige under en viss tid. Utgångspunkten för detta är att du har bott i Sverige under sammanhängande fem år, alltså hela tiden under fem år. Slutligen ska du ha levt ett skötsamt liv i Sverige. Med detta menas att man ska ha skött sig, t.ex. kontrolleras om man har några skulder eller har begått några brott. För att kolla detta begär Migrationsverket in uppgifter från myndigheter som Kronofogden, Polisen och Säkerhetspolisen.

Vad gäller svenskt pass så kan man ansöka om pass om man är svensk medborgare. Medborgarskapet måste kunna styrkas när man ansöker. Polismyndigheten måste utreda om man är svensk medborgare, även om man är bosatt i Sverige, om det inte är helt klart för dem.

För att sammanfatta din fråga: Du behöver ansöka om svenskt medborgarskap (vilket du kan göra via Migrationsverkets hemsida). Du skriver att du har bott i Sverige i 8 år, vilket innebär att åtminstone ett av kraven är uppfyllda. Det är sedan migrationsverkets uppgift att pröva om du uppfyller kraven. Vidare krävs för att du ska kunna få ett svenskt pass att du är svensk medborgare och först då kan du ansöka om ett.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare