FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/11/2019

Syns en dom på försök till grov utpressning i ett utdrag ur belastningsregistret för arbete med barn?

Hej

Jag är dömd för försök till grov utpressning för ca 6 år sedan. Fick fängelse ett år.

Tränar nu barn i fotboll och måste lämna in ett Utdrag ur belastningsregister vid arbete med barn.

Kommer mitt brott synas där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om en dom om försök till grov utpressning kommer att synas i det utdrag ur belastningsregistret.

Som fotbollstränare kommer du att behöva begära utdrag ur belastningsregistret för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg. Ett sådant utdrag kan du begära via polisens hemsida.

Vilka brottstyper som omfattas av utdraget anges i 22 § 6 st. förordning om belastningsregister. De brottstyper som omfattas är följande:

MordDråpGrov misshandelMänniskorovAlla sexualbrottBarnpornografibrottGrovt rån

Sammanfattningsvis rör det sig alltså om brott som innebär allvarliga kränkningar av andra människor. En dom du har på försök till grov utpressning kommer inte att synas i detta utdrag ur belastningsregistret.

Vidare kommer uppgiften att gallras från belastningsregistret 10 år efter efter du frigavs från ditt fängelsestraff (17 § 1p. lag om belastningsregister).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alice BaumRådgivare