Syns ett strafföreläggande om böter i belastningsregistret?

När jag begick en ringa stöld i december -17 så fick jag åtalsunderlåtelse, och dömdes sedan med ett strafföreläggande i form av böter.

Min fråga är; syns detta när kommun och myndigheter tar ut belastningsregister?

Jag har förstått att endast böter inte syns, men hur fungerar det när det är ett strafföreläggande i form av böter?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett strafföreläggande har i praktiken samma verkan som en dom och antecknas därför också i belastningsregistret. Det faktum att strafföreläggande endast kan bli aktuellt vid brott vars påföljder är begränsade till böter och/eller villkorlig dom påverkar inte att brottet skrivs in i belastningsregistret. Den enda väsentliga skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och att påföljden utdelas utan någon rättegång.

På samma sätt som efter en fällande dom i domstol kan olika myndigheter ta del av uppgifter om att du har begått brott, om brottet exempelvis har betydelse för ditt körkortsinnehav kan transportstyrelsen besluta om att ge en varning eller återkalla ditt körkort. Även andra tillstånd och licenser kan påverkas när brottet antecknas i belastningsregistret.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare