FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/01/2021

Syns ringa stöld i belastningsregistret?

Jag har fått böter pga ringa stöld. Jag vill bli sjuksköterska men när arbetsgivare vill ha utdrag ur belastningsregistret kommer det att synas då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifter om att en person har ålagts påföljder för brott ska registreras i belastningsregistret (3 § lag om belastningsregister). Böter är en sådan påföljd som avses (1 kap 3 § Brottsbalken). En uppgift om att en person har fått böter på grund av ringa stöld kommer därmed registreras i belastningsregistret.

Det ska dock noteras att uppgiften kommer att tas bort ur belastningsregistret efter fem år (17 § nionde punkten lag om belastningsregister).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare