Syns strafföreläggandet i belastningsregistret före eller efter att strafföreläggandet har godkänts?

Hej när syns strafföreläggande i belastningsregistret?

Efter jag har betalat böterna (gödkänt) brottet eller innan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om belastningsregister.

Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret (lag om belastningsregistret 3 § 1 punkten). Skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och det blir därmed inte heller någon rättegång. Alla som har lagförts för brott ska alltså registreras i belastningsregistret, och redan genom själva strafföreläggandet så har gärningspersonen lagförts.

Det spelar alltså ingen roll om du betalar strafföreläggandet eller inte, utan uppgifterna om strafföreläggandet och brottet syns direkt i belastningsregistret när åklagaren beslutat om strafföreläggandet. Uppgifterna i belastningsregistret gallras dock fem år efter att du har godkänt strafföreläggandet (lag om belastningsregister 17 § 9 punkten). Det kan även noteras att från det att du har godkänt strafföreläggandet så har du 30 dagar på dig att betala det belopp som angetts i strafföreläggandet och på inbetalningskortet.

Sammanfattningsvis, strafföreläggandet syns i belastningsregistret när åklagaren beslutat om strafföreläggandet och det är inte beroende av ditt godkännande.

Erika BjörnforsRådgivare