Syskon kan göras arvslösa

Min moster, änka och inga barn, har avlidit och testamenterat sin arvslott till syskonbarnen.

Innebär det att hennes syster inte ärver något?

Ett av syskonbarnen har avlidit för 2 år sedan och han hade inga barn men en syster. Ärver

systern hans del eller fördelas det mellan kvarvarande syskonbarn (kusiner).

Tacksam för svar då det blev en diskussion vid bouppteckningen och ingen kunde ge svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan sägas att det endast är bröstarvingar som är skyddade med laglott, vilket innebär att det är möjligt att göra sina syskon arvlösa (7 kap 1 § ärvdabalken). Gällande testamentet ska det tolkas så att det stämmer överens med testatorns vilja (11 kap 1 § ärvdabalken). I ditt fall har kvarlåtenskapen testamenterats till den avlidnes syskonbarn. I och med att ingenting har testamenterats till din mosters syster skulle jag tolka det som att din mosters vilja var att syskonbarnen skulle dela på arvet. Ett ytterligare argument för detta är att arvet hade gått till systern om testamente inte var upprättat, och inga föräldrar är i livet, vilket kan tolkas som att avsikten var att inte efterlämna något till systern.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare