Syskonbarnbarns arvsrätt

Hej

Vem ärver min mammas moster?

Mammas moster har inga barn,

Ej heller man man i livet.

Hennes syskon är döda, även hennes syskonbarn. ( bl a min mamma).

Kvar finns ett antal syskon-barnbarn, varav jag är ett av dem.

Är det vi syskonbarnbarn som ärver min mammas moster då?

Fråga 2 .Har någon av syskonbarnbarnen rätt att ha hand om/ öppna konto i sitt namn med min mammas mosters pengar på detta kontot? Min mammas moster lever fortfarande?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

I mitt svar kommer jag utgår ifrån att det inte finns något testamente.

När det inte finns någon testamente så är det arvsordningen enligt ärvdabalken som gäller.

Den avlidnes barn och barnbarn är då de som får ärva först (första arvsklassen, se 2 kap. 1 § Ärvdabalken). Därefter kommer den avlidnes föräldrar som är de som får ärva om det inte finns några barn eller barnbarn samt den avlidnes syskon som får ärva om även föräldrarna är döda och syskonbarn som får ärva om även deras föräldrar är döda och syskonbarnbarn som får ärva om syskonbarnen är döda (andra arvsklassen, se 2 kap. 2 § Ärvdabalken). Sist kommer mor-och farföräldrar och mostrar och fastrar som får ärva om inte heller mor-och farföräldrarna är i livet (tredje arvsklassen, se 2 kap. 3 § Ärvdabalken). Inom en och samma arvsklass ska var och en få lika stor del av kvarlåtenskapen. Det är alltså i det här fallet ni syskonbarnbarn som får ärva.

Sen när det gäller om någon av syskonbarnbarnen har rätt att ha hand om/öppna konto i sitt namn med din mammas mosters pengar på detta kontot i och med att hon lever fortfarande så skulle det behövas fullmakt från henne för att kunna flytta pengarna från hennes konto så att någon annan förvaltar pengarna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare