FrågaEKONOMIÖvrigt31/12/2021

Ta emot pengar från utlandet

Hej.

Min pojkvän från Kanada ska flytta hit men har ännu inget bankkonto här.

Han behöver flytta över en enorm summa pengar, 10-15 miljoner för att kunna starta upp här i Sverige, köpa boende mm.

Kan jag ta emot en så stor summa pengar och förvara på mitt bankkonto under en kort period?

Jag förstår att Skatteverket mfl kan bli inblandade men detta är fråga om en banköverföring och att kunna förvara pengar någonstans.

Hur går jag tillväga här?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När pengar som uppgår till 10-15 miljoner kronor förs över från ett bankkonto till ett annat föranleder det med största sannolikhet att mottagande bank kräver att du lämnar uppgifter som styrker att pengarna inte härrör från brottslig verksamhet. Banker är nämligen skyldiga att inhämta uppgifter om exempelvis dig, i syfte att få en bild om vart pengarna kommer från (se 2 kap. penningtvättslagen). Misstänker banken att pengarna exempelvis utgör ett led i penningtvätt får den inte utföra transaktionen; för det fallet blir det isåfall inte möjligt för dig att motta pengarna (3 kap. 3 § penningtvättslagen).

Vad gäller skatteverket kommer de automatisk få uppgift av banken om att du mottagit pengarna. Detta då banker har skyldighet att lämna uppgifter till Skatteverket om gjorda inbetalningar som överstiger 150 000 kr. Det Skatteverket är intresserade av är huruvida pengarna är beskattade och om de inte är det ifall de ska beskattas. Därför kommer du av Skatteverket troligtvis ombes att lämna uppgifter som styrker att pengarna är beskattade (vilket jag förstår som att de är).

Sammanfattningsvis innebär det alltså att om du kan tillstyrka att pengarna är vita och beskattade borde det inte uppstå något problem vid mottagandet.

Lawline RådgivareRådgivare