FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/02/2021

Ta hål i örat barn misshandel?

Hej, kan föräldrarna eller den som tar hål dömas för barnmisshandel om de ta hål i sin dotters öron mot hennes vilja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör enligt min bedömning i första hand barnrätt och därför blir föräldrabalken tillämplig. I andra hand berör den straffrätt och brottsbalkenblir tillämplig.

Föräldrar har ansvar för vårdnaden av sitt barn om barnet är under 18 år. Jag förutsätter i detta fall att barnet är under 18 år (6 kap. 2 § föräldrabalken). I samma paragraf regleras att föräldrar har ett ansvar för barnets personliga förhållanden. Föräldrarna har en rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga intressen, men de ska även ta hänsyn till barnets önskemål. Skyldigheten att ta hänsyn till barnets önskemål ökar med barnets ålder (6 kap. 11 § föräldrabalken).

En viktig princip inom barnrätten är att man ska ta hänsyn till barnets bästa (6 kap. 2 a § första stycket föräldrabalken). Även här ska hänsyn tas till barnets vilja och skyldigheten ökar i takt med att barnets ålder och mognad.

I svensk rätt finns inget som förbjuder salonger att pierca personer under 18 år. Däremot har Socialstyrelsen uttalat att man inte bör pierca barn under 18 år utan vårdnadshavares samtycke. Detta blir dock inte så relevant för din fråga, då det är barnets samtycke som brister.

Vad gäller frågan om detta kan utgöra misshandel, blir brottsbalken tillämplig. För att misshandelsbestämmelsen i 3 kap. 5 § brottsbalken ska aktualiseras måste några objektiva och subjektiva rekvisit uppfyllas.

De objektiva rekvisiten som framgår av lagbestämmelsen är att någon ska ha tillfogat någon annan kroppsskada, sjukdom, smärta eller försatt personen i vanmakt eller något annat sådant tillstånd (3 kap. 5 § brottsbalken). Har en person gjort detta så faller handlingen under bestämmelsen om misshandel.

Bestämmelsens subjektiva rekvisit måste också vara uppfyllt för att en person ska kunna straffas för misshandel. Detta rekvisit innebär att personen ska ha haft uppsåt till den gärning som faller under straffbestämmelsen. Med detta menas att personen ska ha avsett att göra gärningen, insett vad det innebar eller varit likgiltig inför vad gärningen medför, exempelvis inför att personen skadade en annan person.

I det aktuella fall du frågar om kan det bli problematiskt att hävda att personen som arbetar med att pierca öron skulle utfört misshandel med uppsåt, i och med att det är en del av dennes arbetsuppgift och att det inte finns något som förbjuder håltagning i öronen för barn under 18 år. För att det ska bedömas vara en misshandel av föräldrarna skulle det antagligen krävas ordentliga motsättningar från barnets sida, så håltagningen kan bedömas vara en uppsåtlig gärning som orsakat kroppsskada och smärta.

Sammanfattning

Det korta svaret på din fråga är att det inte är olagligt att ta hål i sina barns öron, men att det sedan blir en bedömningsfråga huruvida det är olagligt i det specifika fallet. I din fråga är det alltså av vikt att veta barnets ålder för att bedöma hur man ska ta hänsyn till barnets vilja och önskningar.

För att föräldrarna ska anses ha begått en misshandel mot barnet måste de objektiva och subjektiva rekvisiten vara uppfyllda, vilket skulle kunna vara svårt att styrka dels på grund av lagligheten och vanligheten att salonger piercar barn och dels om barnet är så pass liten att hon inte kan uttrycka oviljan.

Har du ytterligare frågor eller mer detaljer du undrar över är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Oscar RudénRådgivare