FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev04/12/2017

Ta hänsyn till skuldebrev i samboavtal eller i testamente?

Hej! Jag och sambon har köpt en gemensam bostad, vi äger 50% var och står vardera 50% på lånet. Vi ska nu upprätta skuldebrev då jag hat gått in med hela kontantinsatsen. Vi ska även skriva ett samboavtal samt testamente då de på banken sa att det kan vara bra. Ska vi i vårt samboavtal alt. testamente ta hänsyn till skuldebrevet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skuldebrev regleras i lag (1936:81) om skuldebrev som du hittar här.

Ett skuldebrev är, som du säkert redan känner till, ett erkännande av en penningskuld. Ett skuldebrev utgör en form av "betalningslegitimation". Själva innehavet av skuldebrevet, som du och din sambo verkar vilja upprätta, innebär att du har rätt att kräva din sambo på hälften av summan av kontantinsatsen (för jag antar att det är detta ni vill åstadkomma, att ni slutligen äger exakt 50% vardera av den gemensamma bostaden).

Jag anser att ni i samboavtalet och testamentet bör precisera att det finns ett skuldebrev utfärdat. Pengarna du har rätt att kräva din sambo framgår av skuldebrevet och att ni tar upp skuldebrevet i samboavtalet och testamentet innebär även att det finns ytterligare handlingar som styrker att en skuld finns. Skuldebrevet spelar roll vid till exempel fördelning av arv etc.

Då jag är osäker på exakt vad som bör tas upp i samboavtalet och testamentet och hur dessa handlingar exakt bör utformas så rekommenderar jag dig att boka tid med en jurist här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare