Takbelopp för skadestånd med anledning av brott?

Hej, en kort fråga. Jag blev hotad med kniv för några veckor sen och har nu varit kontakt med polisen. Polisen rubricerade det som grovt olaga hot och jag fick frågan om jag ville begära skadestånd och de frågade även om vilken summa. Jag såg att hot med livsfarligt vapen vanligtvis innebär 10.000-15.000kr i skadestånd. Är en kniv ett livsfarligt vapen och kan jag begära 15.000kr för händelsen? Kan det annars vara dumt att begära den högsta möjliga summan?

Lawline svarar

Hej Samuel och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Den som hotar någon på ett sätt som hos den hotade är ägnat att framkalla allvarlig rädsla för egen säkerhet till person döms för olaga hot. Om brottet är grovt döms denne till grovt olaga hot och i den bedömningen ska särskilt beaktas om vapen har använts, BrB 4:5.

Angående "livsfarligt vapen"

Vad som utgör livsfarligt vapen är lite svårt att svara på, generellt kan man säga att skjutvapen såsom pistoler och dylikt alltid utgör livsfarligt vapen, NJA 2018 s767, i vart fall då gärningsmannen inte kan bedöma graden av skada som vapnet kan åstadkomma.

Om just kniv kan ses som livsfarligt vapen eller inte är svårbedömt. Pennkniv och morakniv anses godtagbart att bära på, NJA 2016 s30. Innehav av kniv kan alltså i många fall vara befogat medan bärande av skjutvapen kräver tillstånd och får vidare inte medtas hur som helst på allmän plats, se bl a vapenlagen 2:1, 5:1-2 och 5:6.

Mer vägledning kan hämtas från Polisens hemsida angående vapen och farliga föremål.

Så min bedömning är att en vanlig pennkniv och dylikt inte kan anses som livsfarligt vapen medan t ex en mindre version av en machete kanske mer skulle liknas vid ett livsfarligt vapen.

Angående skadeståndets storlek

Skadeståndets storlek vid kränkning där handlingen varit ägnad att framkalla rädsla för liv och hälsa ska bestämmas till skäligt belopp, SkL 5:6 Det finns alltså inget bestämt takbelopp utan vad som är skäligt ska utges. Domstolen är dock bunden av det belopp som yrkats enligt RBs regler, dvs domstolen kan som max fastställa det högsta belopp som begärts. Har 15 000 begärts i skadestånd kan domstolen fastställa skadeståndets storlek till allt mellan 0-15 000kr. Har 5 000 begärts kan domstolen fastställa skadeståndets storlek till allt mellan 0-5 000kr.

Så mitt råd är att hellre begära lite mer än lite för lite eftersom domstolen inte kan fastställa beloppet till högre än vad som begärts, även om den skulle anse att ett högre belopp vore skäligt.

Hoppas det var svar på din fråga!

Sanna ParkanRådgivare