Tas skriftlig bevisning upp i rättegången när det handlar om narkotikabrott?

Hej jag blev tagen för ca 2 är sen genom sms och swish betalningar mellan mig och en kille och nu är det dags för rättegång. Håller polisens bevis för en dom på ringa narkotikabrott? Det är swish betalningar och sms om någon produkt men det står inte vilken produkt och polisen chansar på att det är cannabis men det kan dem omöjligt veta.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Troligtvis kommer swish-betalningarna och sms-konversationen visas upp i rättegången. Det spelar ingen roll att det inte framgår vilken produkt du sålt. Du kommer bli utfrågad under rättegången om vad det är för produkt. Du kan då välja att berätta eller meddela att du inte vill säga något om det.

En lite längre förklaring

Jag gissar på att du är misstänkt för narkotikabrott för att du ska ha sålt någon form av narkotika. Det är inte polisen som bestämmer vilken bevisning som ska tas upp under rättegången - det gör åklagaren. När polisen har kommit så långt i en utredning att polisen anser det finns klara spår som antyder på att en viss person har begått ett visst brott lämnar de över ärendet till Åklagarmyndigheten. En åklagare på Åklagarmyndigheten kollar då igenom polisutredningen (förundersökningsprotokollet). I förundersökningsprotokollet finns allt bevismaterial samlat t.ex. bilder från en swish-betalning eller en sms-konversation. Det är åklagaren som utifrån det material som finns i förundersökningsprotokollet fattar beslut om det ska bli någon rättegång eller inte. I ditt fall har åklagaren beslutat att det finns tillräcklig bevisning för att ha en rättegång mot dig. I sådana fall kommer åklagaren också visa upp swish-betalningarna och sms-konversationen för domarna under rättegången.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare