Tatueringen blev inte som bestämt

Hejsan, jag gjorde nyligen en tatuering på min arm, jag hade visat tatueraren en bil på de jag ville ha och så sa hon att hon la till några detaljer, vilket jag tänkte blir jätte bra men när vi nästan va färdiga så frågade jag om skugga som jag ville ha men då sa tatueraren att det blir för kletigt med de så hon ville inte lägga i de. Skrev till henne efteråt och sa att jag verkligen inte blev nöjd då jag ville ha skugga i och nu vill hon inte fixa de om jag ej betalar för en ny sittning för skugga.. hur gör jag..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När jag besvarar frågan förutsätter jag att din tatuerare är anställd på en tatueringsstudio och därmed anses du vara konsument (och har därmed starkare skydd). Jag förutsätter också att du inte skrivit på någon typ av avtal som kan påverka situationen.

Tatuerarens skyldigheter vid utförandet av tjänst

Tatueraren har en skyldighet att utföra tjänsten fackmässigt och ta tillvara på hur du ville ha tatueringen. Tatueraren bör i samråd med dig diskutera hur tatueringen skulle bli (4 § konsumenttjänstlagen). Eftersom du hade visat en bild på det du ville ha bör tatueraren ha haft en klar uppfattning om dina önskemål; därför borde det inte varit något större problem att direkt, eller under pågående tid diskutera med dig om hon kände att det skulle bli kladdigt att lägga till skuggan.

Eftersom tatueraren inte har följt dina instruktioner och inte heller diskuterat med dig att utelämna skuggan (jag tolkar din fråga som att tatueraren bett om att få lägga till saker; inte ta bort), anses utelämnandet av skuggan kunna göra att din tatuering är "fel i vara" (9 § konsumenttjänstlagen).

Dina rättigheter när tjänsten utförts felaktigt

Eftersom tjänsten utförts felaktigt innebär det att du har rätt att hålla inne betalning och kräva att felet ska avhjälpas (alt. få avdrag på priset) (16 § konsumenttjänstlagen). Du har redan kontaktat tatueraren och förklarat ditt missnöje, vilket innebär att du i praktiken redan har reklamerat (17 § konsumenttjänstlagen). En reklamation är nödvändig för att du ska kunna gå vidare i frågan.

Mest aktuellt för dig är förstås att tatueraren avhjälper felet, dvs. att tatueraren helt enkelt åtgärdar problemet genom att boka in en ny tatueringstid och tatuerar in skuggan gratis. Tatueraren kan endast neka detta alternativ om det medför stora olägenheter eller kostnader som anses oskäliga i relation till felets betydelse för dig som konsument (20 § konsumenttjänstlagen). Det är föga troligt att boka en ny tid och kostnaden för bläck skulle anses medföra en så pass stor olägenhet att tatueraren skulle kunna neka ett avhjälpande.

Vad ska du göra nu?

I första hand råder jag dig att prata med tatueraren. Du kan berätta att du känner till dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen och att du har rätt att få felet avhjälpt. I det fall att du och tatueraren inte kommer överens är ditt andra alternativ att stämma tatueraren i tingsrätt. Detta innebär en tidskrävande process och den som vinner målet står för rättegångskostnaderna, vilket bör beaktas. Det är mycket dyrare att betala rättegångskostnader än de extra tilläggskostnaderna för skuggan. Därför är den bästa lösningen att du fortsätter höra av dig till din tatuerare och förklara läget.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare