FrågaEKONOMIÖvrigt28/09/2018

Teckna livförsäkring

Kan min man som är 83 år och har diagnosen Alzheimers teckna livförsäkring till sin hustrus förmån?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är försäkringsbolag som bestämmer deras avtalsvillkor för tecknande av livförsäkring. Oftast brukar de erbjuda personer mellan 18-65 års ålder att teckna livförsäkring. Ett fåtal försäkringsbolag kan tillåta personer upp till 70 år, men sällan äldre än så. Med hänsyn till din mans ålder, tror jag tyvärr inte att det går att teckna en livförsäkring i hans namn. Men det skadar aldrig att göra en ansökan, så jag råder dig att vända er till något försäkringsbolag som erbjuder livförsäkring för vidare service.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare