Testamente enligt utländsk rätt

Hej

jag är gift sedan tio år med en belgiska som har 2 barn sedan tidigare (A och B)

1. Vi är gifta enligt belgisk lag

2. Vi har ett vigselkontrakt med äktenskapsförord.

3. Jag har testamenterat alla mina tillgångar till min fru och senare till hennes barn. Testamentet är baserat på belgisk lag.

4. Jag har inga egna barn.

5. Jag är svensk medborgare. Min fru är belgisk.

Om jag skulle gå bort ärver först min fru naturligtvis, kan A och B även ärva efter mig, sa star det i mitt belgiska testamente men gäller detta även i Sverige för mina tillgangar där?

Hoppas ni förstår frågan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller arv i internationella situationer gäller EU:s successionsförordning.

Utgångspunkten är att det är det landet där du har hemvist vid din död som är behörig på arvet i sin helhet, det vill säga även tillgångarna i Sverige (art. 4). I din fråga framgår det inte om du bor i Belgien eller Sverige (eller något annat land), men om du bor i Belgien kommer testamentet således gälla även de tillgångarna du har i Sverige.

Detsamma gäller för tillämplig lag: utgångspunkten är att det är lagen i det land du har hemvist i vid din död som tillämpas (art. 21) och lagen är tillämplig på hela arvet, även tillgångar i annat land (art. 23). Undantaget här är om du har uppenbart närmare anknytning till ett annat land (exempelvis om du har bor i Norge när du avlider men endast har gjort det i ett år, medan din fru och barn är belgiska medborgare och du i övrigt har bott i Belgien hela ditt liv) (art. 21.2)

Det finns även en möjlighet för dig att välja vilken lag som ska gälla, men detta är begränsat till det land där du är medborgare (alltså Sverige) (art. 22).

Slutligen ska jag nämna erkännande. Om belgisk domstol eller belgisk lag är tillämplig, ska detta erkännas och verkställas även i Sverige (art. 39 & 43).

Sammanfattning

Testamentet du har skrivit kommer att tolkas enligt belgisk lag om du har hemvist i Belgien vid din död. Om du har hemvist i Sverige kommer dock svensk lag att tillämpas om du inte kan påvisa att du har uppenbart närmare anknytning till Belgien (vilket skulle kunna vara möjligt att påstå om din fru och barn är belgiska medborgare).

Om testamentet tolkas enligt belgisk lag kommer det omfatta även dina tillgångar i Sverige, och testamentet kommer att erkännas även i Sverige.

Jag hoppas du har fått ett tillfredsställande svar på din fråga och att din situation löser sig på bästa sätt!

Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller kontakta oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare