Testamente med full äganderätt till den efterlevande makan- har den avlidne makens syskon rätt till arv?

Make avlidit och testamenterat till maka med full äganderätt

Vem ärver?

Endast sist avlidne makas syskon eller båda makarnas syskon

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Full äganderätt innebär att makan har rätt att testamentera bort arvet

Genom att upprätta ett testamente kan en make själv välja att testamentera sitt arv till förmån för sin maka. I det fall maken genom testamentet förordnat att makan skulle ärva med full äganderätt innebär detta att den efterlevande makan inte enbart har rätt att disponera fritt över egendomen under resten av sin levnadstid (jfr fri förfoganderätt) utan också rätt att fördela arvet efter sina egna önskemål vid sin egen bortgång. Den efterlevande makan har alltså rätt att själv testamentera bort egendomen utefter egna önskemål.

Det finns inga begränsningar som kommer vara till hinder för makens testamente

Genom upprättandet av testamentet har den avlidne maken alltså ensidigt satt den legala arvsordningen åt sidan och makens kvarlåtenskap (arv) kommer istället fördelas utefter hans önskemål, dvs till den efterlevande makan. Det finns dock begränsningar av den avlidne makens rätt att fritt bestämma hur arvet ska fördelas. Dessa begränsningar består dels i makens bröstarvingars (barn, barnbarn osv) rätt att få ut sin laglott, dvs hälften av de belopp de skulle få ut i arv i det fall ett testamente aldrig upprättats, 7:1 ÄB ihop med 7:3 ÄB. Eftersom du enbart nämner att maken och den efterlevande makan har syskon och ingenting om att det skulle finnas några bröstarvingar kommer denna begränsning dock inte att utgöra ett hinder för den avlidne makens rätt att själv bestämma hur arvet skulle fördelas. Detta medför att makens vilja att den efterlevande makan skulle ärva kvarlåtenskapen kommer bestå. Begränsningen i form av bröstarvingars rätt att få ut sin laglott kommer alltså inte utgöra ett hinder då några bröstarvingar inte tycks finnas. Inte heller kommer begränsningen i form av rätten till efterarv att aktualiseras då den efterlevande makan ärver av sin make till följd av testamentet och inte till följd av bestämmelserna om makesarvet som finns i 3 kap ÄB.

Det är enbart den kvarlevande makans arvingar som kommer ärva

Till följd utav att den efterlevande makan genom testamentet ärver hela sin makes arv samt att inga begränsningar av denna rätt är aktuella innebär detta att den först avlidne makens släktingar inte har någon rätt att få ut något arv av den efterlevande makans kvarlåtenskap. Förutsatt att det just är syskonen till makan som först ska ha rätt till arvet enligt 2 kap ÄB samt förutsatt att den efterlevande makan inte tecknat ett testamente som säger något annat så är det syskonen till den efterlevande makan som ensamma kommer ärva hennes kvarlåtenskap.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare