Testamente och arvsordning

Hej!

Min farfar avled 2011 och 2008 upprättades testamente där det står att hans del delas av min bror och jag, men även hans 11 syskon efter makan dött.

Nu funderar jag om hans syskon kan få sin lott ändå? Kan man kräva att endast vi får hans del? Vi är hans enda 2 barnbarn (vår far gick bort 2001)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon går bort fördelas deras kvarlåtenskap efter den i lag föreskrivna ordningen – om den avlidne inte upprättat ett giltigt testamente. Alla över 18 år har enligt 9 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) rätt att förordna om sin kvarlåtenskap i ett testamente. Det finns en stark utgångspunkt att testatorns vilja som speglas i dokumentet ska respekteras. Det finns dock några sätt att ogiltigförklara testamenten, men det verkar inte vara aktuellt i detta fall. (Om du vill läsa mer om ogiltighetsgrunder för testamenten har jag berört det i en annan fråga som du finner här.) Det betyder att din farfars kvarlåtenskap ska fördelas efter hans vilja, efter testamentet.

Bröstarvingar har emellertid alltid rätt till sin laglott. Bröstarvingar är enligt 2 kap. 1 § ÄB arvlåtarens barn, och om barnet dött, träder dess avkomlingar i dess ställe. Förutsatt att din far inte hade några syskon betyder detta att du och din bror är er farfars bröstarvingar, som har rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, och arvslotten är det ni skulle fått om ett testamente inte fanns (7 kap. 1 § ÄB). För att få sin laglott måste testamentet jämkas av den som vill ha sin laglotten (7 kap. 3 § ÄB). I frågan framgår ej hur mycket ni enligt testamentet kommer att få och jag kan därför inte svara på om er rätt till laglott har kränkts eller ej, dvs om ni ska begära jämkning av testamentet eller ej.

Om inte testamentet kan ogiltighetsförklaras, och bröstarvingarnas laglott respekteras så ska arvlåtarens kvarlåtenskap fördelas efter testamentet. I detta fall betyder det att din farfars syskon ska få sin enligt testamentet föreskrivna del, och du och din bror er del.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varm välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare