Testamente och laglott

Vi är tre helsyskon med mamma kvar i livet, pigg och relativt ung fortfarande (80 år). Vi har fått reda på att hon för många år sedan skrev över sitt sommarhus (en rätt stor fastighet) på vår bror, nu har hon också sålt sin permanentbostad (stor obelånad villa) och skrivit sig i en hyresrätt. Vår bror är den enda av oss syskon som hon talar med, hon vägrar att ha något att göra med oss. Vi antar att hon har för avsikt att göra oss 100% arvslösa - säkerligen ivrigt påhejjad av vår bor. Finns det något alls vi kan göra för att förhindra denna orättvisa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När det kommer till arv gäller Ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap 1 § ÄB är barn närmaste arvingar och ska dela lika på arvet. Dvs. ni ska få en tredjedel var. Det är dock genom testamente möjligt att testamentera bort ett arv till någon av sina barn, med ett undantag. Man kan inte testamentera bort ett barns laglott enligt 7 kap 1 § ÄB. Laglotten utgör hälften av arvsrätten, dvs. 1/6 av arvet i ert fall. Det innebär att ifall hon skulle testamentera 100 % till er bror ska ni ändå ha rätt till 1/6 var. För att få tillgång till er rätt måste ni påkalla jämkning i testamentet inom 6 månader enligt 7 kap 3 § ÄB. Ifall ni inte begär jämkning av testamentet inom 6 månader har ni förlorat er rätt att klandra testamentet och kommer inte att få ut er laglott.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare