Testamente som utesluter bröstarvinge

Hej!

Min pappa gick bort och för hade ett koncernföretag med fastigheter med hyresrätt i ett underbolag. Då bolaget skapades genom fusion 2009 gav han bort 75% av företaget(25% vardera) till 3 syskon, därtill testamenterade han bort resterande 25% med ett testamente 2009. Vi är 4 syskon, varav således 1 särkullebarn har blivit lottlös. Därtill har han skrivit gåvobrev på 3 ytterligare fastigheter 2019 (då han var sjuk, han gick bort 1,5 år senare), där han fastslår att han även får behålla nyttjanderätten till fastigheterna.

Kan man göra så med arvsrätten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga så att du vill veta om man kan fördela arvet på det sätt din pappa gjorde och göra ett barn arvlöst. När jag besvarar din fråga som rör arv kommer jag använda mig av ärvdabalken, ÄB.

Laglott

Som bröstarvinge till en förälder har man alltid rätt till sin laglott enligt lagen (7 kap. 1 § ÄB). Det är en rättighet som man i Sverige har och föräldern kan inte giltigt testamentera bort, eller på andra sätt, göra ett barn arvlöst. Det är en helt annan fråga om föräldern gjorde av med alla pengar och det därför inte blir något arv överhuvudtaget.

Laglotten är halva arvslotten vilket innebär att om din pappa hade haft två barn blir laglotten ¼ då arvslotten hade varit ½.

Jag är osäker vad du menar när du beskriver barnet som särkullbarn men jag antar att du menar att ni inte har samma mamma vilket inte påverkar barnets rätt till arv efter er gemensamma pappa. Hade barnet däremot varit din mammas enbart och hennes särkullbarn har barnet inget stöd i lag att få del av arvet och din pappas handlingar hade då varit helt ok.

Sammanfattning

Är särkullbarnet ett barn till din pappa så har denne rätt till sin laglott enligt lag och det är inget man kan testamentera bort eller liknande. Få ex ni som barn för mycket i arv på grund av att din pappa uteslutit ett barn från sitt arv genom testamente måste detta korrigeras.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare