Testamentera bort barns arvsrätt

När min far gick bort så ärver ju min mor honom, Nu när min mor avlidit så har hon testamenterat bort allt till min syster, går det att göra så? Min far och mor var gifta och jag deras enda gemensamma barn, Min syster är min mors barn innan hon träffade min far,Så hon är mitt äldre halvsyskon.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingar har rätt alltid rätt till sin laglott, 2 kap. 1 § ärvdabalken. Om däremot den avlidne maken var gift så tillfaller arvet, precis som du beskriver, den efterlevande maken i första hand 3 kap. 1 § ärvdabalken. Arvsrätten till bröstarvingarna kvarstår emellertid och det är med andra ord bröstarvingarna som är arvsberättigade efter sina föräldrar.

Din mor har alltså inte rätt att testamentera bort din laglott, utan som bröstarvinge har du alltid rätt att få del av ditt arv. Som gemensamt barn ärver både din far och din mor. Ett testamente som är ogiltigt, vilket det i ditt fall är eftersom din mor har testamenterat bort hela kvarlåtenskapen till din halvsyster, ska klandras inom 6 månader, 14 kap. 5 § ärvdabalken. Jag föreslår att du tar hjälp av en familjerättsjurist för att göra detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare