Testamentera bort kvarlåtenskap med fri förfoganderätt?

hej min syster gick bort för ett tag sen. hon var gift och inga barn ,och ingen testamente. maken har fri förfoganderätt. har han rätt att testamentera bort hela förmögenheten till två personer eller bara sin halva. vi är flera syskon och vi har fått brev från bouppteckning att vi är efterarvingar. tacksam för svar anita

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

Att din systers make har fri förfoganderätt innebär att han i princip får förfoga fritt över kvarlåtenskapen efter din syster. Han får förbruka och sälja egendomen bäst han vill. Med detta följer dock vissa undantag, exempelvis får maken inte skänka bort en större del av arvet i gåva och han får inte heller testamentera bort egendomen (3 kap. 2 § ÄB).

Din systers make har alltså inte rätt att testamentera bort hela förmögenheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare