Testamentera specifik egendom vid särkullbarn

Vi är makar med särkullbarn, inga gemensamma. Har tidigare skrivit testamente m h a jurist samt även äktenskapsförord. Äktenskapsförordet behöver komplettereras avseende banktillgångar och privata pensionsförsäkringar. Vi vill att dessa går till efterlevande make/maka, ej till särkullsbarnen vid bodelning vid den enes död. Går det att undanta dessa från arvslott på detta sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnsrätt till arv
Era barn har rätt till sin laglott vilket är hälften av dennes arvslott. Om du exempelvis har två barn så är deras arvslott 1/2 arvet var. laglotten är då den del av arvet som du inte kan testamentera bort och hälften av barnets arvslott, dina barns laglott är där med 1/4 av ditt arv var. Detta enligt 7 kapitlet 1 § Ärvdabalken.

Rätten att bestämma över vilken egendom
Det står sedan dig fritt att bestämma över vilken egendom du vill testamentera bort, men dina barn kommer alltid ha rätt till sin laglott. Har du bestämt att specifik egendom ska tillfalla din make, kommer den egendomen tillfalla denne såvida det finns annan egendom som täcker laglotten. Skulle den övriga egendomen inte täcka laglotten så kan dina barn begära att få del av egendomen som du testamenterat till din make

Begära jämkning
För att få ut sin laglott måste dina barn begära jämkning av testamentet i enlighet med 7 kapitlet 3 § ärvdabalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga, du kan alltid ställa en till fråga om det är något mer som du undrar över!

Vänliga hälsningar,

Signe LundgrenRådgivare