Testamentera till särbo framför bröstarvingar

Hej! Jag har en dotter som jag inte träffat på många år nu. Jag har en särbo som har barn och som jag känner står väldigt nära. Som det ser ut just ärver min dotter allt i fall jag avlider vilket jag inte vill. Jag vill att så mycket som möjligt ärvs av min särbo. Hur gör jag? Måste vi gifta oss eller flytta i hop? Kan jag skriva ett testamente som gör att hon (min särbo) ärver mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ni behöver varken flytta ihop eller gifta er för att din särbo ska kunna ärva dig. Det du istället behöver göra är att upprätta ett testamente där du testamenterar all din egendom till din särbo.

Detta kommer i praktiken leda till att du minskar din dotters arv avsevärt. Dock har hon alltid rätt till sin s.k. laglott.

Laglotten utgör hälften av hennes arvslott enligt 7 kap. 1 § ÄB. Arvslotten är i detta fallet all din kvarlåtenskap. Låt oss ponera att du har egendom värd totalt 500 000 kr. Hennes arvslott är således 500 000 kr medan hennes laglott utgör hälften, d.v.s. 250 000 kr. För att din dotter ska erhålla sin laglott måste hon klandra testamentet inom sex månader från den dag du avlider enligt 7 kap. 3 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare