Testamentes giltighet mot syskon samt upprättande

vad ska jag skriva om jag vill att inte mina syskon ska ärva mig. Har inga egna barn och är sambo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen ärvdabalken (ÄB).

Dina syskon har enligt 2 kap. 2 § ÄB rätt att ärva din kvarlåtenskap näst efter dina föräldrar. Är dina föräldrar döda vid din död är alltså huvudregeln att dina syskon ska ärva dig om du inte har några barn eller barnbarn (bröstarvingar). Det är dock bara bröstarvingar som har en ovillkorlig rätt till arv i form av rätten till laglott, se 7 kap. ÄB. Eftersom du inte har några bröstarvingar kan du alltså disponera helt fritt över din egendom genom att upprätta ett testamente. Skulle du vilja att dina syskon inte ska ärva något efter dig kan du till exempel testamentera bort din egendom till någon person eller organisation som du vill stödja.

För att ett testamente ska vara giltigt krävs mer än att man bara skriver vad av ens egendom som man vill ska tillfalla vem. De så kallade formkraven framgår av 10 kap. 1-2 §§ ÄB och innebär i huvudsak att följande krav ställs:
1. Testamentet ska vara skrivet, alltså inte muntligt.
2. Testatorn, det vill säga du, ska underteckna testamentet när två vittnen närvarar och också undertecknar handlingen i egenskap av vittnen.
3. Vittnena måste veta om att det är ett testamente de undertecknar, de får inte vara under 15 år gamla, psykiskt störda, släkt med dig eller gift/samboende med dig. Det är lämpligt men inte nödvändigt att vittnena även nedtecknar sitt yrke och sin hemvist samt tiden för bevittnandet.

Uppfyller ditt testamente dessa krav är dess innehåll i övrigt helt upp till dig. Det behöver inte vara särskilt komplicerat, men om du har mycket egendom som du vill ska gå till olika personer eller stöter på andra komplicerande faktorer kan det vara värt att kontakta en yrkesverksam jurist för rådgivning och utformning av testamentet. Detta är en tjänst som Lawline tillhandahåller och som du hittar mer information om här på hemsidan.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare