Tidsbegränsning vid parkering av fordon

Vad innebär en "ny" parkering på samma parkeringsplats? Finns någon speciell tidsgräns? "Att ge andra tillfälle att nyttja parkeringen efter utgången tid" som jag läste i ett tidigare svar här låter väldigt luddigt. Hur ska det tolkas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din fråga gäller parkeringsplatser med skyltade tidsbegränsningar och hur länge du måste vara borta från parkeringsplatsen när du kör ut innan du får parkera på samma plats ytterligare en gång.

Det som menas med "att ge andra tillfälle att nyttja parkeringen efter utgången tid" har en innebörd av att du ska köra ut ditt fordon så att andra personer får chansen att parkera där. Exempelvis, om det står en bil och väntar på att du ska köra ut ur parkeringen, bör du överlåta parkeringsplatsen efter din utgångna tid. Om det däremot inte finns någon bil som väntar, bör det räcka med att köra ett varv runt kvarteret för att det ska räknas som att du har gett andra trafikanter tillfälle att nyttja parkeringen.

Således, beror det på de samtliga omständigheterna i den specifika situationen du befinner dig i vid tillfället för den utgångna tiden. Det finns ingen föreskrift som säger att du exempelvis måste vara borta i 5 minuter eller i 5 timmar innan du ännu en gång får parkera på samma plats.

Med vänlig hälsning,

Lena FamulakRådgivare