FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/06/2020

Tidsfrist för omprövning av beskattningsbeslut samt efterbeskattning

Jag utreds för ett beslut om oredovisade inkomster för 2014 och 2015.

Skatteverket påbörjade sin utredning i juni 2016 men beslut kom 20180417. Denna har jag överklagat men vill veta om regeln nedan menar att Skatteverket kommit in försent med sitt beslut?

Ett beslut som är till nackdel för den som beslutet gäller ska meddelas inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut (tvåårsfristen), 66 kap. 21 § SFL.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inledning

Jag tolkar din fråga som att de relevanta inkomsterna är hänförliga till såväl beskattningsåret 2014 som 2015. Din fråga aktualiserar huvudsakligen skatteförfarandelagen (SFL).

Utredning

Förfarandet för omprövning till nackdel för den som beslutet gäller är uppdelat på två olika regelverk: som huvudregel gäller det ordinära förfarandet (66 kap. 21-24 §§ SFL), men i vissa fall kan efterbeskattning (66 kap. 27-34 §§ SFL) aktualiseras. I 66 kap. 21 § SFL anges mycket riktigt att ett beslut om omprövning till nackdel för den som beslutet gäller ska meddelas inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut. Som huvudregel innebär detta att Skatteverket får ompröva beslutet till nackdel för den som beslutet avser trots att underlaget är oförändrat, något som dock inte får ske i fall som omfattas av vissa begränsande föreskrifter. I Skatteverkets ställningstagande Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen framgår vad titeln antyder, nämligen att även om det i ett sådant beslut inte framgår att en prövning av förutsättningarna för efterbeskattning skett så gäller beslutet. Av 66 kap. 27 § SFL framgår att ett beslut om omprövning till nackdel för den som beslutet gäller av ett beslut om skatt eller avgift som avses i 2 kap. 2 § SFL får meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut om något av en mängd olika kriterier uppfyllts. Enligt 66 kap. 28 § SFL får efterbeskattning inte ske om Skatteverket tidigare beslutat om efterbeskattning i samma fråga eller om det vore uppenbart oskäligt.

Som du säkert märker aktualiserar din fråga en mängd komplicerade regler. Utan närmare information om ditt fall kan jag inte ge ett svar med någon grad av säkerhet eftersom de relevanta bestämmelsernas tillämpning i mycket hög grad beror på dessa omständigheter. Det jag kan säga är dock att tiden för det ordinära förfarandet, tvåårsfristen, tycks ha gått ut i ditt fall då det dröjde mer än två år från det kalenderår då de relevanta beskattningsåren, 2014 och 2015, gick ut innan beslutet fattades i början på 2018. Enligt min uppfattning skulle detta kunna bero på att Skatteverket, såsom berörts ovan, betraktade detta beslut som ett beslut om efterbeskattning och därmed ansåg sig kunna fatta beslutet trots att mer än två år gått sedan slutet på kalenderåret då beskattningsåren tog slut i ditt fall. Utan närmare insyn i ditt fall kan jag dock som sagt inte säga något med någon säkerhet.

Handlingsplan

Jag kan tyvärr inte ge dig någon konkret rekommendation utifrån den tillgängliga informationen. Jag kommer ringa dig på måndag den 29/6 17:00 för uppföljning av ärendet. Fungerar inte den här tiden får du gärna maila mig på magnus.gustafsson@lawline.se.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare