FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/08/2020

Tidsgräns för bodelning

Efter man skiljer sig hur snabbt behöver man göra bodelning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I äktenskapsbalken (ÄktB) står att en bodelning enligt 9 kap. 4 § ska göras mellan parterna när äktenskapsskillnaden äger laga kraft, alltså när eventuella betänketider är klara och tingsrätten meddelat äktenskapsskillnaden. Först då är äktenskapet upplöst.

Därefter finns ingen fastslagen tid för hur länge man kan vänta med en bodelning. Däremot kan mycket förändras vid en skilsmässa, men utgångspunkten för bodelningen ska vara när ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten enligt ÄktB 9 kap. 2 §. Det innebär alltså att det kan bli svårare för parterna att genomföra bodelningen ju längre man väntar. Det bästa är såklart att genomföra det så snart som möjligt, om möjligt.

Enligt ett rättsfall (NJA 2009 s. 437) så förlorade den ena maken inte rätten till en bodelning efter 10 år men det fanns då skäl för det så någon rimlighet finns säkert men den ligger ganska långt fram i tiden.

Det finns även möjlighet för den ena parten att begära en bodelningsförrättare hos tingsrätten enligt ÄktB 17 kap. 1 § som då tar hand om bodelningen om exempelvis den ena parten vägrar.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare