Tidsgräns för överklagande av ett myndighetsbeslut

Om det finns en tidsgräns för ett överklagande, så begränsar väl den tiden även begäran om omprövning? Eller?

Önskar en tydligare förklaring - gärna med referens till lagtext.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstått det rör det sig här om ett beslut av en myndighet. Regler om överklagande och omprövning finns i Förvaltningslagen (förkortad FL).

Gemensamma utgångspunkter
Ett beslut av en myndighet överklagas skriftligt enligt 23 § st 1 FL. Överklagandet ges in till den myndighet som har fattat beslutet, inom tre veckor från den dag då du tog del av beslutet (23 § st 2 FL).

Omprövning
Myndigheten som tar emot överklagandet prövar om det kommit in i rätt tid (24 § FL). Om överklagandet kommit in i rätt tid, kan myndigheten ompröva beslutet och på så vis ändra det (27 § FL).

Överklagan
Om myndigheten inte anser att det finns anledning att ompröva beslutet, ska överklagandet lämnas över till rätt besvärsinstans (dvs. en annan myndighet som är behörig att pröva överklagandet) 25 § FL.

Sammanfattningsvis…
Du har alltså 3 veckor på dig från den tid då du blir meddelad beslutet att överklaga, vilket kan leda till att myndigheten i samband med detta omprövar beslutet, eller skickar vidare det till en besvärsinstans (exempelvis Förvaltningsdomstol).

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar.

Sara HillRådgivare