Tillägg på hyran vid andrahandsuthyrning

Hej,

Jag undrar om det tillägg om 15% en Hyresvärd kan lägga till på hyran för möbler etc. ska basera sig på den hyra som Hyresvärden har eller om tillägget ska baseras på den hyra som ex. en Inneboende betalar. Exempelvis, om hyran för Hyresvärden är 10 000 kr/ månad för en hyresrätt, och den Inneboendes hyra därav blir 5 000 kr/ månad, ska tillägget om 15% baseras på 10 000 kr eller 5 000 kr?

Jättetacksam för svar!

Vänligen,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att tolka din fråga i delen om en inneboende och dennes hyra. Jag kommer därför att redogöra för vad som gäller vid andrahandsuthyrning av både en lägenhet och ett rum för inneboende, samt hur stort tillägget för möblemang får vara. Allt jag redogör för nedan framgår av 12 kap 55 § 4 st. jordabalken.

Hur mycket får man lägga till på hyran för möbler vid andrahandsuthyrning?

När en person hyr ut sin lägenhet i andra hand får hyran inte överstiga det belopp denne betalar till hyresvärden. Är det så att den som hyr ut sin lägenhet väljer att hyra ut den möblerad, får denne ta ut ett tillägg för slitage av bohaget. Detta tillägg får inte överstiga 15% av hyran.

Om det är exempelvis ett rum som hyrs ut ur en lägenhet (inneboende), får hyran inte överstiga en i förhållande till omfattningen av upplåtelsen proportionerlig andel av den hyra som hyresvärden betalar. Är delen av lägenheten, exempelvis ett rum, möblerat får tillägget för möblemang inte heller överstiga 15 % av det hyresbeloppet.

Sammanfattningsvis blir svaret på din fråga att dessa 15 % inte får överstiga det belopp som betalas för det avsedda hyresobjektet. Jag förklarar hur detta kan variera beroende på om det är en lägenhet eller ett rum som hyrs ut, med hjälp av de angivna beloppen i din fråga.

Exempel lägenhet: Jag hyr ut min lägenhet till dig. Jag betalar 10 000 i hyra varje månad. Av dig får jag alltså endast ta ut 10 000 kr i hyra. Hyr jag ut lägenheten möblerad, får jag ta ut 10 000 i hyra och 15 % i tillägg (dvs 1500 kr). Totalt får din hyra då inte överstiga 11 500 kr.

Exempel inneboende: Samma gäller vid inneboende - alltid 15 % av hyresbeloppet. Jag hyr ut ett rum i min lägenhet till dig med en hyra om 5000 kr. Är rummet omöblerat får hyran inte överstiga 5000 kr. Är rummet möblerat får jag endast ta ut 5000 kr + 15 % i tillägg (dvs 750 kr). 5750 kr blir högsta belopp här.

Hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Josefine JohanssonRådgivare