FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/09/2021

Tilläggsavgift för fel bevis på rätt till studentrabatt

Hej!

Jag har köpt en student tågbiljett med Hallandstrafiken app och när kontrollen kom och såg min biljett frågade hon om min Mecenat app och jag visade henne appen men i appen så står det inte att jag får student rabatter men så visade jag både STUK och Westudents app där det står att jag får student rabatter på Hallandstrafiken app men hon vägrade och ville ge mig tilläggsavgift. I Hallandstrafiken webbsidan så står det att dom accepterar alla tre studentkort (STUK, Westudents och mecenat). Har kontroll personal rätt att ge mig tilläggsavgift eller inte?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag bedömer om tilläggsavgiften var korrekt utifrån den information du har gett mig i frågan.

Studentrabatt
Det finns ofta ett utrymme för den ansvariga, som företaget eller regionen, att bestämma om man vill ha en studentrabatt och hur den i så fall ska utformas. Den ansvariga väljer själv hur reglerna ska utformas, alltså hur avtalet ser ut mellan den ansvariga och dig som använder tjänsten. De måste följa sitt avtal, annars är det ett avtalsbrott.

Vilken information som gäller
Om du får information från en tredje part, som en blogg eller en annan app, kan du behöva kontrollera att informationen verkligen stämmer med den ansvarigas egen information. I det här fallet har du bara använt den regionaltrafikens egna källor. Oavsett om informationen kommer från deras hemsida eller app ska du kunna lita på att informationen stämmer.

Sammanfattning
Om det står på regionaltrafikens egen hemsida att du har rätt till studentrabatt med ett bevis som du har visat upp är min bedömning att du ska ha rätt till studentrabatt. Om tilläggsavgiften är grundad i att du inte har rätt till studentrabatt är det alltså fel med en tilläggsavgift.

Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare