FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/09/2019

TIlläggsavgift i kollektivtrafik vid god tro?

Jag har råkat ut för en tilläggsavgift på 1500 kronor hos Västtrafik då jag åkte på ungdomsbiljett istället för vuxenbiljett. Anledningen till att jag åkte på ungdomsbiljett är för att jag är student och har fått information från min högskola att studentpriser gäller på alla biljetter hos västtrafik men så var inte fallet enligt kontrollant. Jag har handlat i god tro då jag fått information gällande priserna och trodde verkligen att det gällde. Jag har bestridit avgiften men fått avslag. Kan jag använda rätten om god tro om jag fortfarande vill överklaga beslutet?

Mvh

Jennifer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessa typer av frågor regleras i Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, varpå lagens första paragraf föreskriver att den som bedriver kollektivtrafik "får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett.

Undantag stadgas i 2 § som föreskriver att "Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Vad jag utläser från din fråga borde endast paragrafens sista rekvisit, alltså "annan omständighet" vara tillämplig. Att tolka vad detta skulle vara är givetvis svårt att avgöra, främst eftersom rättsfallen på området inte är många.

Jag kan endast göra en jämförelse med fallet RH 2013:29, där en person också felaktigt rest på en ungdomsbiljett trots att denne inte var berättigad till detta. Det utreddes att personen köpt biljetten vid pressbyrån och således blivit såld fel typ av biljett. Både tingsrätten och hovrätten tyckte att detta inte var skäl nog för att bli ursäktad tilläggsavgiften.

Med stöd (visserligen svagt) i rättsfallet ovan samt vissa hovrättsdomar jag kunnat läsa, borde bedömningen här vara snäv, om inte mycket snäv. Jag skulle personligen inte tro att din invändan om att du befunnit dig i god tro skulle godkännas av en domstol vid prövning. Med det sagt måste rättsläget förklaras oklart eftersom det enligt mina efterforskningar inte är direkt prövat. När du köper en biljett av västtrafik godkänner du även de villkor som föreligger vid deras resor, vilket föreskriver att du har personligt ansvar för att din biljett är rätt.

Hoppas detta gav någorlunda klarogörelse i din situation och önskar dig lycka till!

Victor StrömwallRådgivare