Tillämpning av 8:8 UB

Hur används UB 8:8? När hänvisar man hit? Är det om sambon enligt 4:19 2st kunnat bevisa sin rätt. Så kan man välja att tillämpa UB 8:8 som säger att sambon då kan begära får ta del av köpeskillingen då hans del också säljs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att 8:8 UB ska bli tillämplig krävs det först och främst att att egendomen tillhör två eller flera, samt att lag om samäganderätt är tillämplig. I det fallet så kan istället för en andel, hela egendomen säljas. Vidare krävs det även som du säger att sambon då bevisar sin rätt enligt 4:19 2 st.

8:8 UB finns främst till för att det oftast är svårt att sälja en andel av en fastighet, en köpare vill oftast ha hela fastigheten. Detta innebär att om din andel av bostadsrätten utmäts, så kan även den andra andelen av bostadsrätten utmätas så att bostadsrätten kan försäljas i sin helhet. Man kallar det för att hela egendomen blir indragen efter att en andel har utmätts.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare