Tillgång till förundersökning?

Hej!

Om jag känner till att det upprättats en förundersökning (till exempel läst det i tidningen) och vill veta hur det går, hur gör jag då? Jag vet att jag inte har rätt till någon insyn i förundersökningen så länge den pågår. Hur kan jag få reda på om förundersökningen läggs ned? Finns det något register med “status" på pågående förundersökningar? Och hur begär jag då ut Förundersökningsprotokollet? Finns det ett nummer jag behöver känna till och hur får jag kännedom om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En avslutad förundersökning är en allmän handling vilket innebär att du kan begära ut den (2 kap 15 § tryckfrihetsförordningen). Du kan då till exempel kontakta polismyndigheten eller domstolen ifråga. I regel har varje förundersökning en beteckning. Eftersom du saknar målnumret skulle jag rekommendera att du i stället i kontakt med myndigheten anger något kännetecknande för förundersökningen, till exempel något som är relevant för att identifiera handlingen du begär ut (såsom namn, personnummer eller brott).

Om förundersökningen pågår kan myndigheten inte låta dig ta del av handlingen på grund av förundersökningssekretessen (18 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen), men i annat fall ska du få tillgång till den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare