Tillstånd till användande av upphovsrättsskyddat fotografi

Hej! Vi är 3 elever som ska starta ett UF företag. Vi ska göra en hoodie där det ska vara ett tryck med ett lejon på. Vi har hittat en bild på en sida där man får använda bilderna. Vi skickade ett mail och frågade om det okej att använda bilden på vår Hoodie. Vi har lite svårt att tolka svaret vi fick. Får vi använda bilden?

Svaret:

As long as you are not selling or using the image(s) commercially, or if there's a bigger product than the image (like a book, etc.), then yes, you can use them. If you have time to read the forum thread below - where they discussed the license - please do so:

Vi är tacksamma om vi vill svara på vår fråga!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om rätt till fotografier finns i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen, URL).

Som utgångspunkt gäller att alla fotografier skyddas (URL 49 a §). Att fotografiet är skyddat innebär att fotografen har en ensamrätt att framställa exemplar av fotografiet. Att producera tröjor med bilden på räknas som ett framställande av fotografiet. Att trycka tröjor med fotografiet på är således ett intrång i fotografens upphovsrätt, och kan leda till att ni måste betala skadestånd.

Användandet av fotografiet innebär dock inget intrång i fotografens upphovsrätt om ni har fått tillstånd till användandet. Av licensen i det här fallet framgår: "Don't sell unaltered copies of an image. e.g. sell an exact copy of a stock photo as a poster, print or on a physical product."

Licensen medger alltså inte ett användande som innebär att ni har en oförändrad kopia av fotografiet på eran fysiska produkt avsedd att säljas (tröjan). Enligt licensen kan ni dock använda fotografiet på tröjan om ni ändrar fotografiet. Licensen förbjuder endast "unaltered copies", det vill säga oförändrade kopior. Hur mycket ni behöver ändra fotografiet för att användandet inte ska innebära ett intrång är svårt att säga. I min mening bör ni dock vara försiktiga med små förändringar (exempelvis att byta färg eller att vinkla fotografiet).

Sammanfattningsvis bör ni alltså inte använda fotografiet i oförändrad form. Antingen så får ni försöka hitta andra fotografier på andra sidor (och läsa deras licenser) eller helt enkelt redigera bilden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare