Tillsvidarekontrakt hyra vid arv

Hej.

Jag hyr en villa med tillsvidarekontrakt sedan snart 10 år tillbaka av en äldre man. Han blir ju inte yngre och mina funderingar kring min situation vid hans evt bortgång medan jag bor i huset börjar ta plats.

Han har systerbarn som ärver honom, det är allt jag vet.

Vilka rättigheter har jag när situationen uppstår? Får jag bo kvar?

Kan jag föreslå att få köpa ut huset efter hans bortgång till taxeringsvärdet eller evt under pga det är nergånget och inte renoverat på snart 20 år?

Eller får han ge mig huset i gåva?

Vilken lösning är mest lönsam för min del?

Han bryr sig inte hur det ser ut när han inte längre är här, men han tror att jag nog ska kunna få bo kvar... Tveksam är jag dock till detta!

Tacksam för svar, då denna fråga tar mer plats efter hand som tiden går...

Majken

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor. Eftersom ditt hyresavtal löper på obestämd tid, kan detta avtal sägas upp vid det månadsskifte som inträffar närmst efter tre månader från uppsägning. Detta innebär därigenom att utifall den äldre mannen dör och hans systerbarn ärver huset, har systerbarnet rätt att säga upp ditt hyresavtal om denne så vill. Ett alternativ hade därför kunna vara att skriva avtalet med den äldre mannen på bestämd tid, vilket dock blir lite av en kortsiktig lösning.

Har mannen såsom intresse av ge dig huset såsom en gåva framstår detta givetvis som det mest "lönsamma" för dig, men detta måste ske så länge mannen är i livet. Likaså en försäljning, där ni båda får avtala om ett pris, är möjlig. Av vad som framgår av din fråga föreslår jag att du hör med mannen som äger huset om vad hans intresse är - att systerdottern ska ärva, att han kan tänka sig att sälja eller liknande. Ska huset till dig ges som en gåva eller säljas krävs det att detta sker juridiskt formellt så att inte systerdottern kan göra anspråk på huset vid mannens bortgång.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare