FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/03/2018

Tillvägagånsättet för att driva in en fordran grundad på avtalsbrott

Jag har blivit lurad på skatten för en bil. Skatten är på 3200kr. Jag köpte en begagnad bil av en privatperson. Vi kom överens om att säljaren skulle ställa på fordonet innan köp och att han betalar årsskatten. Detta var via telefon. Han ställde på fordonet. När jag postade pappret för ägarbyte ställde säljaren av bilen igen medan jag väntade på att ägarbytet skulle gå igenom. Han svarar inte på telefon eller sms. Jag måste nu ställa på bilen när ägarbytet gått igenom och skatten kommer då att betalas av mig. Jag spelade in vårat samtal där vi kom överens om att han skulle ställa på bilen och betala skatten. Kan jag göra någonting för att han ska följa vårat avtal och betala mig pengarna för skatten? Ska jag vända mig till tingsrätten? Vad kostar det i så fall? Är det troligt att jag skulle vinna där när jag har inspelningen på vårt samtal? Eller ska jag vända mig till kronofogden? Eller ska jag bara acceptera att jag blivit lurad och betala skatten och se glad ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så har Du och säljaren ingått ett muntligt avtal om att han ska ställa på fordonet och betala årsskatt på 3 200kr. Muntliga avtal är precis lika giltiga som skriftliga avtal och i det här fallet har du bra bevisning, varför du har all rätt att kräva säljaren att ersätta dig på de 3 200kr som han åtagit sig att betala enligt avtal.

Dessvärre kommer jag här nedan redogöra för den tråkiga delen av processen och det är att försöka driva in denna summa det rör sig om. Som jag förstår det så har du inte lyckats få tag på säljaren vilket tyder på att han inte är intresserad av att göra rätt för sig. Du har nu två alternativ till du kan försöka dig på, det ena är att vända dig till kronofogden och det andra är att vända dig till tingsrätten där säljaren har sin hemvist med en stämningsansökan. Det första alternativet går till på så sätt att du skickar in en ansökan till kronofogden om att få betalt. Du måste även betala en avgift men allt detta står tydligt på deras hemsida "här". Fördelen med att vända sig direkt till kronofogden är att det bland annat är billigare och processen är smidigare nackdelen med detta är att kronofogden inte kan driva in fordringen om säljaren nekar betalningsskyldighet och det inte finns en dom som kan verkställas. Istället behöver du vända dig till tingsrätten som kan slå fast säljarens betalningsskyldighet till dig genom dom. Detta gör dem efter att prövat tvisten och tolkat avtalet. Denna process är både kostsam och tidskrävande, av erfarenhet så talar vi här om något år eftersom domstolarna har oerhört mycket tryck på sig. Varför denna process är kostsam är just för att du kan komma att behöva ett ombud som hjälper dig processa och fixa med all brevväxling innan rättegång. Vinner du målet så är det säljaren som står för dina rättegångskostnader men förlorar du målet så kommer du behöva stå för säljarens rättegångskostnader.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp och du är välkommen åter med frågor,

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare