Tjänstledig

Hej!

Jag har varit tjänstledig från mitt jobb på ett bemanningsföretag i ett par år för studier och kommer fortsätta några år till. Jag har blivit erbjuden en deltidstjänst (inom en helt annat yrke och är därför ej konkurrerande med nuvarande arbetsgivare) som jag kan börja på redan om någon vecka.

Min fråga är: Vad kan hände ifall jag skriver på kontrakt och börjar jobba hos den nya arbetsgivaren på deltid utan att nämna detta för min nuvarande arbetsgivare? Alltså att jag håller det hemligt medan jag fortsätter vara tjänstledig hos bemanningsföretaget?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kortfattat så riskerar du att bli uppsagd från ditt arbete på bemanningsföretaget om du tar ett annat arbete medan du är tjänstledig. En arbetstagare har inte någon reglerad rätt till ett annat arbete när denne är tjänstledig för studier eftersom tjänsteledigheten är avsedd att användas för enbart studier. I detta läge är det att rekommendera att föra en dialog med din arbetsgivare om du ska ha rätt till att arbeta extra hos någon annan utan att riskera uppsägning. Detta regleras av Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare