Tjänstledighet för att doktorera

Hejsan,

Har man rätt till tjänstledighet för doktorandtjänst?

Alltså, räknas det som studier?

Jag har varit anställd i över 10 år där jag jobbar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt den s.k studieledighetslagen har alla arbetstagare oavsett anställningsform rätt till behövlig ledighet för att undergå utbildning, 1 §. Lagen är i denna mening tvingande. Formuleringen ger ett ganska fritt tolkningsutrymme, men det ska enligt praxis vara fråga om studier som är planmässiga och organiserade. Det kan inte handla om renodlade självstudier, se bl.a AD 1978 nr 73. Studieledigheten förutsätter också att man har varit anställd de senaste sex månaderna, eller minst tolv månader under de senaste två åren, . Arbetsgivaren kan i viss mån skjuta upp ledigheten för att denne ska påbörjas en senare tid, se 4-5§.

En doktorand är enligt lagen en student som är antagen till och bedriver utbildning på forskarnivå, 1 kap. 4 § högskoleförordningen. I denna mening bör du alltså beviljas tjänstledighet för dina studier. Men som du själv skriver, talar man ofta om doktorandtjänst eller doktorandanställning. Det är oerhört vanligt att doktorander anställs av högskolan/universitetet, även om doktoranden främst skall ägna sig åt sin egen utbildning, 5 kap. 2§ högskoleförordningen. En sådan anställning skulle inte innebära att rätten till studieledighet släcks ut, men att din arbetsgivare av andra skäl kan få en anledning att ifrågasätta att du har ordnat med annat arbete.

För att besvara din fråga: Att doktorera räknas som att studera, och enligt studieledighetslagen har du en lagstadgad rätt till ledighet från ditt arbete. Många doktorander är dock både studerande och anställda, och eventuell anställning skulle kunna skapa en konflikt mellan dig och din arbetsgivare, t.ex om detta är något som behandlas i ert anställningsavtal. Situationen går att jämföras med att det inte finns någon lagstadgad rätt att få ledigt för att prova på annat arbete om det inte är på grund av sjukdom. Se vad universitetet/högskolan har för upplägg avseende sin utbildning på forskarnivå respektive doktorandanställning. Kanske behandlas även frågan ledighet för detta i kollektivavtal. Därför skulle jag ta kontakt med eventuellt fackförbund och arbetsgivare för att se hur de ställer sig till detta.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare